Je lepší nemovitost prodat sám nebo s realitní kanceláří?
Buďme k sobě fér. Tento článek píšu v době, kdy jsem majitel realitní kanceláře, takež se dá očekávat, že v tomto článku budu říkat: "Ano, rozhodně se vyplatí prodávat přes realitku." Dovolte mi však říct jedno ALE. V minulosti jsem prodával několik vlastních nemovitostí a ještě jsem realitní kancelář neměl a nebyl jsem ani makléř. 1 nemovitost jsem prodal sám a 2 přes realitní kancelář. Pojďme se na to tedy podívat objektivně.
Pokud bych měl dát jednoduchou radu a nic nezdůvodňovat, tak řeknu, ať prodej na 100 % svěříte realitce. Ale je tu pár věcí, které musíte vědět před tím, než s nějakou realitní kanceláři podepíšete smlouvu.
Problém s cenou
Pokud je Vaše nemovitost levná - řekněme 300.000 Kč, můžete mít problém realitního makléře sehnat nebo se s ním domluvit. Ve světě realitních kanceláří je zažitá provize z prodeje ve výše 4 - 7 %. U nemovitosti s nízkou cenou se však můžete setkat s tím, že provize bude i 30 %.
Šílenství? Ano i ne. Realitní makléř má náklady na prodej takto levné nemovitosti často úplně stejné, jako kdyby nemovitost stála 3.000.000 Kč. Inzerce stojí stejně, fotograf si vezme stejnou částku, hodinová odměna, kterou si makléř "účtuje" je také stejná.
Pokud tedy prodáváte levnou nemovitost, připravte se na to, že provize může být u některých makléřů brutální.
Nekvalitní makléř a odfláknutá práce
Bohužel často také můžete vidět (pokud se na realitním trhu budete chvíli pohybovat, tak to poznáte), že makléř svoji práci odflákne. Nebo ji možná prostě jen lépe neuměl.
Potíž je, že laik, člověk, který prodává 1x maximálně 2x za život nemá šanci poznat, jeslti makléř je nebo není dobrý.
Typicky se stane, že se jedeme podívat na nemovitost, kterou prodávající má v inzerci už půl roku. Bohužel netuší proč se nemovitost nedaří prodat. My se podíváme na fotky a text inzerátu. Zjistíme že neexistuje video, že neexistuje web, že makléř nemá za sebou investory a kupující a neumí pracovat s cenou a hned je nám jasné, proč se nemovitost, která se dá prodat za 2 týdny nebodařilo prodat ani za půl roku.
Pozitiva spolupráce s makléřem
Pokud se Vám podaří vyhnout se předešlým dvěma problémům, máte vyhráno.
Kvalitní makléř nejen, že za Vás udělá prohlídky, připraví neprůstřelnou smlouvu ve spolupráci s právníkem a nemovitost nafotí. Udělá ale i kvalitní marketing, ušetří Vám spoustu času a hlavně nemovitost prodá rychle a často za víc peněz, než za kolik byste nemovitost prodali při prodeji na vlastní pěst.
Jak tedy postupovat, pokud uvažujete jestli spolupracovat s realitní kanceláří?
Začněte vždy tím, že si necháte zpracovat návrh prodejní ceny. Nekoukejte nutně po nejvyšší nabídce, může to být past. Často realitní makléři při honbě za získáním klienta slíbí vyšší cenu, než je reálná prodejní a pak strategicky nemovitost po čase slevní.
Když znáte cenu, nechte si vysvětlit strategii, kterou se bude nemovitost prodávat.
Strategie by měla zahrnovat fotografie, video a vyjednávací koncept. Měla by zohlednit to, jeslti na prodej spěcháte či nikoli.
Vezměte si čas na rozmyšlenou. Klidně si nechte strategii vypracovat od více kanceláři. A teprve potom, když Vám vše bude dávat smysl, podepište smlouvu.
Přemýšlíte o prodeji Vašeho bytu, domu nebo něčeho jiného? Začněte tím, že si bez závazku necháte zpracovat návrh prodejní ceny. Je to zdarma. Stačí kliknout tady.